در راســتای رفع مشــکلات تولید و بهبود راندمان خط، پروژه تعویض سیســتم اتوماسیون خط 1-G1 با استفاده از محور هفتم ( ربات متحرک) برای نخســتین بار در پرس شاپهای کشور در ســالن پرس جنوبی ایرانخودرو تعریف و به بهرهبرداری رسید.
در راســتای رفع مشــکلات تولید و بهبود راندمان خط، پروژه تعویض سیســتم اتوماسیون خط 1-G1 با استفاده از محور هفتم ( ربات متحرک) برای نخســتین بار در پرس شاپهای کشور در ســالن پرس جنوبی ایرانخودرو تعریف و به بهرهبرداری رسید.
خط پرس1-G1 یکی از خطوط استراتژیک ایرانخودرو است که تمامی قطعات بزرگ و بــا تیراژ بالا (خانواده 207 و خانواده دنا) در این خط تولید میشود.
بهبود راندمان و رفع مشکالت تولید و فاصله زیاد بین پرسها از اهداف مهم اجرای پروژه تعویض سیســتم اتوماســیون خط 1-G1 شاملUnloader/Loader، ربات ایستگاهOver Turn و Feeder Shuttle با سیســتم رباتیک و محور هفتم بود.
به دلیل کســری ظرفیت تولید قطعات پرســی در این خط و عدم امکان اســتوک گیری الزم، ریسک اجرای پروژه بالا بود که تیم متخصــص اجرایی، با پذیرش تمامی ریســکهای موجود اجرای این پروژه را در تعطیلات تابســتانی 1402 در دســتور کار قرار دادند. متخصصان ایرانخودرو و شــرکت تام، با جابهجایی قالبها به ســایر خطوط و ایجاد استوک 85 هزار قطعهای موفق شدند، پروژه مذکور را در چارچوب اهداف تعیین شده اجرا کنند.
رئوس مهم اجرای پروژه دمونتــاژ و جمع آوری اتوماســیون خــط 1-G1/(Loader Unloader ،ربات ایستگاهOver Turn و Feeder Shuttle ) و طراحی و مهندســی تجهیزات (ســخت افــزاری و نرم افزاری رباتها و لی اوت) جهت حذف ریسک توقف کامل خط1-G1 و تقویت کف سالن برای نصب ربات ها، ساخت فنس، جمعآوری کابل ها، ســینی گذاری و کابل کشی و استند نگهدارنده هنگر از جمله اقدامات اجرایی این پروژه بود.
همچنیــن تامین، خریــد و نصب و راه اندازی 10 دســتگاه ربــات KRC4 و چهــار دســتگاه محور هفتم ربــات KL4500 ، تجهیــزات الکتریکال و کنتــرل اتوماســیون و تغییرات لازم در برنامه PLC پرس ها و شــبکه جدید بین پرسها به همراه اقلام یدکی و شبیه سازی و تغییرات مورد نیاز در تجهیزات اتوماسیون، طراحی، تامین 13 ســت هنگر، مونتاژ، تیــچ و اپتیمایز از دیگر اقداماتی بود که در این پروژه دنبال شــد.
در همین راستا تطابق تجهیزات اتوماســیون جدید بــا قالبهای موجود بر روی خط و هماهنگی الزم جهت اولویــت تخصیص و آزمون قالبها مطابق برنامــه صــورت گرفت که افزایــش راندمــان HPH و باال رفتن سرعت(CPM )از عدد 5.3 به 7.5 را به دنبال داشت. افزون بر این کاهش توقفات خط ناشــی از خرابی الکتریکال و مکانیکال، افزایش تیــراژ تولید، ایجاد ظرفیت جهت تحقــق پرتفوی تولید محصول تا ســال 1407 ،ایجاد دانش فنی، نصب و راه اندازی در کوتاهترین زمان ممکن و ســهولت در تامین لوازم یدکی رباتها از دیگر نتایج حاصل از اجرای این پروژه بوده اســت.
انتقــال تجربیات و آموزشهای مرتبط تیم پروژه به پرســنل تولید و ثبت آموزههای پروژه برای انتقال تجارب کســب شده به سایر پروژهها در راســتای به کارگیری مدیریت دانش، دستاورد قابل اعتنای دیگری اســت کــه در نتیجه اجرای پــروژه مذکور حاصل شده است.
این پروژه طی مراســمی بــا حضور مدیرعامــل و قائم مقام تامیــن و تولید و توســعه محصول گروه صنعتــی ایرانخودرو و مدیرعامــل شــرکت تام و برخی مدیران ارشــد بــه بهرهبرداری رسید.
با توجه به محدودیت زمانی اجرای پروژه هماهنگی الزم بین ارکان پروژه و مجریان و تمامی واحدهای پشــتیبان بسیار حائز اهمیت بــود که با تعامل بالای متولیــان و اجرای یک کار تیمی منسجم با زحمات تمامی حوزههای ذیربط از جمله معاونتهای تحقیقات، طراحی و تکوین محصول، تولید قطعات پرسی، تولید خودرو، مهندسی ســازمان و سیســتمها، خدمات فنی، توسعه منابع انســانی، سیستم جامع تولید، مالی و اقتصادی، مدیریت حراســت ایرانخودرو و شرکت تام و دیگر واحدهای مرتبط طبق برنامه و بدون توقف تولید به انجام رســید.