روز نهم بهمن ماه، حسب دستور مديرعامل گروه صنعتي ايرانخودرو، نخستين جلسه عملياتي كارگروه مشترك خودروهاي برقي ايرانخودرو و مپنا با حضور نمايندگان گروه صنعتي ايرانخودرو، تام، جتكو، ايران خودرو ديزل، ايپكو و نمايندگان شركت مپنا در شركت تام برگزار و طي آن مقرر شد 50 دستگاه تارا برقي از سوي ايرانخودرو توليد و تجهيزات و زيرساختهاي مربوط به آن نيز از سوي مپنا به عنوان گام نخست عرضه خودروهاي برقي، تامين شود.
در نشست كارگروه توليد خودرو برقي كه مسووليت راهبري آن به شركت تام ايرانخودرو واگذار شده، مواردي از قبيل ميزان مصرف سوخت خودروهاي برقي در مقايسه با خودروهاي بنزيني و گازسوز، چالشهاي شبكه برق براي تامين برق مورد نياز خودروهاي برقي، ايجاد زيرساختها، ظرفيت شبكه برقرساني و نيروگاهي، نوع مشاركت و مدل همكاري گروه مپنا در كارگروه خودروهاي برقي، مديريت انرژي در زمان اوج مصرف و طرحهاي مطالعاتي ايجاد زيرساختها در شهرهاي تهران و مشهد مورد بررسي و تبادل نظر قرار گرفت.
در اين مراسم عادل پيرمحمدي عضو هیات مدیره ایران خودرو با بيان اين كه آينده صنعت خودرو در گرو حركت به سمت خودروهاي برقي است، يادآور شد: اگر نتوانيم به موقع فاصله خود را در اين بخش با صنعت خودروسازي جهاني كم كنيم، توانايي رقابتمان را از دست خواهيم داد.
وي افزود: ساير كشورهاي در اين حوزه حمايت همه جانبهاي از اين صنعت داشتهاند ولازم است در داخل نيز علاوه بر حمايت حاكميت، بتوانيم قوانين و استانداردهاي لازم را تدوين كنيم.
پيرمحمدي با اشاره به اين كه توليد خودروهاي برقي از اولويتهاي اصلي ايران خودرو به شمار ميرود، تاكيد كرد: اين شركت دست همه كساني كه به توسعه اين صنعت كمك ميكنند خواهد فشرد و به خصوص بر توانمنديهاي گروه مپنا در راستاي ايجاد زيرساخت شارژ و ايستگاهها و تجهيزات مربوطه حساب باز ميكند.
كيوان وزيري مديرعامل تام ايرانخودرو تاكيد كرد: 50 دستگاه تاراي برقي را تا اوايل سال آينده توليد و زيرساخت آن نيز از سوي مپنا بايد اجرايي شود.
وي خاطرنشان كرد: برنامه توليد 100هزار دستگاه خودرو برقي يك عزم ملي را طلب ميكند و در واقع هدف نهايي از توليد خودرو برقي رسيدن به خودكفايي و ايجاد ارزش افزوده است. در اين عرصه هيچگاه به دنبال واردات قطعات نخواهيم بود. توانمنديهاي دو طرف مپنا و گروه صنعتي ايرانخودرو در حوزه توليد خودرو و ايجاد زيرساخت شارژ اثبات شده است و اكنون بهتر است حاكميت براي ارتقاي ظرفيتهاي حمل و نقل سفارشگذاري كند؛ چرا كه پتانسيل توليد وجود دارد.
وي تصريح كرد: ما با توليد اين خودروها حسن نيت صنعت خودرو براي توليد خودروهاي برقي را نشان خواهيم داد و گام بلندي را براي توليد انبوه اين خودروها با حمايتهاي فرادستگاهي پيش خواهيم برد.
در پايان جلسه مقرر شد در جلسات آينده قوانين و استانداردها، زيرساختهاي شارژ و ارايه نوع سازماندهي فعاليتها در راستاي ارتباط با نهادهاي مختلف مورد بررسي قرار گيرد.
در اين نشست، پیرمحمدی عضو هیات مدیره ايرانخودرو، وزيري مديرعامل شركت تام ايرانخودرو، صدري معاون تولید قطعات و مجموعههای ایرانخودرو، رحمانی معاون مهندسی سازمان و سیستم ها ایران خودرو ، محمدقاسمي مديرعامل جتكو، طاهايي عضو هيات مديره شركت ايپكو، احساني مدير برق و الكترونيك مركز تحقيقات ايرانخودرو، بالو معاون مهندسي و عضو هيات مديره ايرانخودرو ديزل و هيات همراه از شركت مپنا(حيدري قائم مقام مديرعامل، دمشقي معاون مديرعامل در حوزه برقيسازي، دهبان معاون سيستمها، اسدي رياست فروش، صديق رييس طراحي خودرو، قاسمي رييس زيرساخت شارژ) حضور داشتند.