در پروژه توليد بدنه خودروي K132 كه به شركت تام ايرانخودرو ابلاغ شد، اين شركت توانست در نتيجه داخليسازي انجام شده، علاوه بر صرفهجويي 50درصدي، مانع از خروج ارز به ميزان يك ميليون يورو شود.
اين داخليسازي شامل طراحي و ساخت تجهيزات ايستگاه همينگ در خطوط دربهاي جانبي ، درب موتور و درب صندوق عقب بوده كه براي اولين بار در تام انجام گرفته و در مرحله ساخت است.
هدف اين پروژه توليد بدنه خودروي جديد K132 با ظرفيت 16 دستگاه در ساعت، در محل سالن بدنه سازي ايكاپ در ايران خودرو است.
مدت زمان اين پروژه از زمان ابلاغ تا زمان نصب و راهاندازي آخرين تجهيزات، 6 ماه برآورده شده و هماكنون اين پروژه در فاز ساخت و نصب برخي تجهيزات است.
در كليه مراحل اجراي اين پروژه به منظور رعايت اصول استانداردسازي و بهينهسازي و استفاده حداكثري از امكانات، اقلام استاندارد موجود در اولويت طراحي قرار داشتهاند.
اين تجهيزات تا قبل از اين از منابع خارجي تامين ميشد كه در طي اين پروژه با اتكاي بر توانمندي مهندسي تام و استفاده از امكانات ساخت داخل، از خروج قابل توجهي ارز از كشور، جلوگيري به عمل آمده است.
بوميسازي اين تكنولوژي ، مسير راه پيشرفت و ايجاد تنوع در محصول (بدنه خودروهاي داخلي) را به دليل كاهش قيمت و زمان ،تسهيل كرده و به همراه خواهد داشت.
از جمله چالشهاي اين پروژه ميتوان به كوتاه بودن زمان آن، استفاده حداكثري از اقلام و تجهيزات موجود، كاهش حداقلي تغييرات در تجهيزات و تاسيسات سالن بدنه ايكاپ و بوميسازي در طراحي و ساخت فناوريهاي نوين، با وجود تحريمها اشاره كرد.
اجراي تغييرات در طراحي بدنه منجر به تغييرات و اصلاحاتي در خطوط دربهاي جانبي ، محفظه موتور ، بدنه جانبي و خط اصلي شده و در خطوط درب موتور و درب صندوق عقب نيازمند طراحي و ساخت تجهيزات جديدي بوده است.