اينجا تعطيلات معنا و مفهوم ديگري مييابد، تعطيلات زماني براي كار بيشتر، در مدتي محدود است!
ششم تا سيزدهم مرداد زنگ تعطيلي خطوط توليد ايران خودرو بنا به رسم هرساله به صدا درآمد. طي اين مدت به مانند تعطيلات نوروزي، فرصت طلايي و مغتنمي براي اجراي يك سري پروژهها كه الزاما در زمان توليد مجالي براي انجام آنها نيست، براي شركتهايي مثل تام ايرانخودرو دست ميدهد.
جنس پروژههايي كه طي اين مدت به انجام ميرسد در راستاي جلوگيري از توقف توليد و ارتقا و بهرهوري خطوط توليدي است كه عمدتا با همكاري واحدهاي نگهداري و تعميرات، مهندسي و خدمات فني ايرانخودرو صورت ميپذيرد.
شركت تام در راستاي تعهد خود در افزايش كيفي و كمي خطوط ايران خودرو در تعطيلات تابستاني امسال نيز مشابه سالهاي گذشته برنامه فشردهاي جهت اجراي پروژه در ايران خودرو داشت و اين برنامه ابتدا بر اساس محدوديتهاي توليدي ايرانخودرو و زمانهاي توقف خط در تعطيلات تابستاني تهيه و پس از اخذ مجوز هاي كاري و ايمني لازم جهت اجرا ابلاغ شد.
كارشناسان شركت تام طي چنين ايامي با همت مثال زدني و در فرصت اندك اقدام به اجراي پروژههاي از قبل تعريف شده ميكنند كه از اهم آنها در تعطيلات تابستاني اخير ميتوان به موارد ذيل اشاره كرد:
پروژه ارتقاي اتوماسيون خط پرس G1-1
نزديك به 20 سال است كه تجهيزات گذاشت و برداشت (Loader/Unloader) خط پرس G1-1 در اين خط مورد استفاده قرارگرفتهاند و به دليل پيچيدگي و فرسوده بودن و عدم امکان تامین لوازم یدکی موجب بروز توقفات زيادي در خط شده است. با توجه به اهمیت استراتژیک خط پرس G1-1 در تولید ایران خودرو، پروژه تعویض تجهیزات اتوماسیون قدیمی با ربات تعریف شد. کاهش توقفات، دردسترس بودن لوازم یدکی، به روز بودن تجهیزات، سهولت نگهداری و تعمیرات و ایجاد زیر ساخت بالا رفتن سرعت خط از مزایای اجرای این پروژه است.
در این پروژه از هشت عدد ربات پرسی و چهار عدد ریل محور هفتم استفاده شده است. استفاده از ریل محور هفتم در این پروژه به عنوان اولین خط پرسی ایران خودرو که از این فنآوری بهره میبرد، علاوه بر ایجاد دسترسی مناسب برای ربات، امکان کوچکتر کردن طول بازوی اصلی هنگر، سهولت تیچ و بالا رفتن عمر قطعات ربات را موجب میشود. برای سهولت تعویض ابزار و سبک کردن آن، از لوله اصلی فیبرکربنی استفاده شده که این امر موجب کاهش قیمت هنگرها در دراز مدت و سهولت تعویض دستی آن توسط همکاران تولید میشود. تامین تجهیزات خارجی این پروژه با توجه به فنآوری بالای آن و تحریم¬ها با مشکلات فراوانی همراه بود که در نهایت با تلاشهای مکرر تیم پروژه و تغییر چند باره منابع تامین و همراهی کارفرمای محترم در نهایت با موفقیت صورت پذیرفت.
نصب اين پروژه در چهار فاز ایجاد فونداسیون مناسب برای رباتها در نوروز 1401، نصب یک عدد ربات در ایستگاه دیاستکر در تعطیلات تابستانی 1401، پس کشی کابلهای مربوط به تجهیزات دمونتاژ شده در خرداد 1402 و نصب و راه اندازی هشت عدد ربات و چهار عدد ریل و متعلقات در تعطیلات تابستانی 1402 انجام شد.
لازم بذکر است زمانبندی هر چهار فاز نصب پروژه، با هماهنگی کامل با کارفرمای محترم پروژه و در راستای عدم توقف خط تولید صورت میپذیرفت و در این راستا، همکاران واحدهای مختلف ایران خودرو با تعاملی بسیار سازنده با پروژه و مطابق برنامه ریزی صورت گرفته استوک گیری و سایر اقدامات لازم را انجام دادند و در نهایت در هیچ یک از چهار فاز نصب خللی به تولید ایران خودرو وارد نشد.
پروژه بهروز رساني سامانه پاشش رباتيك رنگ شماره 2
پروژه بهروزرساني سيستم پاشش رنگ شماره دو در راستاي بروزرساني تجهيزات، عدم تامين اقلام يدكي ماشين هاي پاشش قديمي و كاهش هزينه هاي مربوط به اتلاف رنگ از سوي ايران خودرو به شركت تام ابلاغ گرديد. تامين سيستم پاشش رباتيك عليرغم مشكلات و محدوديت هاي شديد ناشي از تحريم، از منابع مختلف استعلام گرديد ولي با توجه به عدم امكان تامين از سازندگان اصلي تجهيزات، در نهايت از يكي از منابع واسط كه مورد تاييد تامين كننده اصلي مي باشد، سفارشگذاري تجهيزات صورت گرفت. پروژه به منظور پاشش سطوح خارجي خودرو است كه در چهار ايستگاه پاشش رباتيك، در دو كابين شماره يك و دو سالن رنگ شماره دو ايران خودرو اجرا خواهد شد.
يكي از پيش نيازهاي اجراي اين پروژه، اجراي فونداسيون جديد، مطابق لودهاي رباتهاست كه با توجه به زمانبر بودن برچيدن ماشينهاي پاشش موجود، حجم بالاي كار گرم و نصب تجهيزات در تعطيلات نوروز، اين فعاليت به جهت كاهش توقف توليد در تعطيلات تابستاني 1402 صورت گرفت. شايان ذكر است كه ساخت كليه ستونهاي فونداسيون رباتها و نصب آنها در كليه ايستگاههاي رباتيك، با توجه به محدوديت زمان، صرفا به طور كامل توسط توان داخلي شركت تام و عدم بكارگيري پيمانكار بيروني اجرا شد همچنين عمليات نصب ستونها با توجه به ريسك و حساسيتهاي ايمني پروژه، مستلزم تخليه كليه خطوط رنگ و تينر ميبود كه انجام كار گرم شامل برشكاري و جوشكاري و نصب در حداقل زمان ممكن از تاريخ 8 الي 11 مرداد انجام شد.
از چالشهاي اين پروژه مي توان به زمان طراحي بهينه با كمترين معارض و تغييرات در تجهيزات سالن و زمان بسيار محدود نصب ستون ها در كنار ريسك هاي ايمني اشاره كرد كه بدون شك در اين فرصت كوتاه كار بزرگي به شمار ميرود.
اين مهم با همكاري و تعامل بسيار خوب همكاران ايران خودرو در معاونت خدمات فني، توليد، مهندسي و مديريت پيشگيري، درمان و رفاه، مديريت حراست و آتش نشاني در كمترين زمان ممكن صورت پذيرفت.
بهروز رساني تجهيزات رباتيك بدنه
پروژه بهروزرساني تجهيزات رباتيك بدنه شماره دو در راستاي بروزرساني تجهيزات، عدم تامين اقلام يدكي رباتهاي قديمي، تثبيت نرخ توليد از سوي ايران خودرو به شركت تام ابلاغ گرديد. تامين رباتها و تجهيزات عليرغم مشكلات و محدوديت هاي شديد ناشي از تحريم، از منابع مختلف تامين شد و با توجه به اينكه تامين از سازنده اصلي تجهيزات مقدور نبود، مشكلات و ايراداتي را نيز به همراه داشت كه بر پايه دانش و تجربه موجود، بخشي از ايرادات در تام و بخشي نيز در ايران خودرو با همكاري همكاران محترم نت سالن مرتفع و نهايتا در بازه كوتاه تعطيلات تابستاني نصب و راه اندازي شد. فاز يك اين پروژه شامل 6 دستگاه ربات جديد و جابجايي چهار دستگاه ربات موجود، در قالب يك كار تيمي و تعاملي مثالزدني بين كارشناسان تام ايران خودرو و كارشناسان ايرانخودرو در واحدهاي تعميرات، مهندسي و خدمات فني، در خط بدنه دنا به انجام رسيد.
در اين پروژه با تعويض دو دستگاه ربات فرسوده و اضافه كردن چهار دستگاه ربات جديد، كاهش توقفات، بهبود كيفيت و تثبيت ظرفيت توليد فراهم شد و همچنين كاهش سايكلتايم و افزايش توليد را نيز به دنبال آورد. همچنين با بهرهگيري از دو دستگاه ربات موجود آزاد شده به عنوان پشتوانهي اقلام يدكي، كاهش ريسك توقف توليد و افزايش بهرهوري تجهيزات را به همراه داشت.
از چالشهاي اين پروژه جداي از چالش تامين تجهيزات در شرايط تحريم، مي توان به آمادهسازي و تطبيق رباتها و ربوگانهاي دريافتي با استانداردهاي بدنه دو، تغييرات در لياوت، جابجايي رباتهاي موجود و نصب رباتهاي جديد در محلهاي بهينه به همراه تغيير برنامه رباتهاي كل خط اصلي به دليل اضافه شدن رباتهاي جديد و لزوم توزيع بهينه نقاط جوشكاري در كل خط جهت نيل به هدف تثبيت توليد اشاره كرد كه بدون شك در اين فرصت كوتاه كار بزرگي به شمار ميرود.
پروژه نوسازي اتوماسيون خط بلنكينگ شولر
بلنكينگ گام اول در تبديل رول ورق به بخشهاي مختلف بدنه خودرو و تامين ورودي مورد نياز خطوط پرس است. خط بلنكينگ شولر به صورت پيوسته پس از باز كردن كويل، شستشو، گرفتن اعوجاع و تريم لبه ورق، پس از ايجاد لوپ، زمينه برش و شكلدهي بخشهاي مختلف بدنه داخلي و خارجي خودروهاي مختلف را با يك پرس و يا يك قيچي چرخان فراهم ميآورد. ورقهاي برش خورده در اشكال متفاوت و بستهبنديهاي متناظر تجميع و به ابتداي خطوط پرس منتقل ميشوند.
اين خط پيوسته به دليل فرايند پيچيده، سريع و حجيم خود از سه PLC400 در بخش كنترل و به دليل تجهيزات متحرك قدرتمند همانند پرس و ميز متحرك و امكان بروز صدمات ايمني از دو پردازنده ايمني Pilz استفاده ميكند. اين فرايند گسترده نيازمند استفاده از تعداد زيادي ورودي/خروجيهاي گسترده (RIO) از دو تامين كننده SIEMENS و Pilz به ترتيب مبتني بر دو شبكه Profibus و Safetybus P است.
با گذشت ساليان متمادي و پس از نزديك به دو دهه عملكرد عالي خط، با تغيير تكنولوژي، تجهيزات قديمي فاقد پشتيباني و خدمات پس از فروش بوده و نوسازي برخي بخشها شامل شبكه كنترل، سيستم ايمني، برخي درايوهاي اصلي و سيستم كنترل سرو موتور فيدر در دستور كار قرار گرفته است. در گام اول، طي تعطيلات تابستاني 1402 تمامي تابلوها، پنل و باكسهاي اپراتوري در برگيرنده RIO شناسايي و شبكه كابلي زيمنس مبتني بر Profinet/Profisafe در تمامي خط تعبيه شد.
مطابق برنامه زمانبندي، در ادامه و به تدريج در توقفات برنامهريزي شده آتي تا قبل از تعطيلات نوروز 1403 متناظر با تجهيزات دريافتي، RIO ها و كنترلرهاي جديد در يك سيستم موازي با سيستم موجود در قالب دو شبكه پروفينت پيكربندي خواهد شد. در تعطيلات گام نهايي با سوييچ ورودي / خروجيهاي از شبكه موجود به شبكه جديد انجام برداشته خواهد شد. اميد آن ميرود سيستم جديد همانند سيستم موجود با كاركرد عالي و رفع نقيصه كمبود قطعات يدكي تا انتهاي دوره تكنولوژي خود زمينه ساز افزايش بهرهوري و ايمني خط ارزشمند بلنكينگ شولر شود.
بهروزرسانی سیستم کنترل تریم 2 فاز 2
فاز دوم از به روزرسانی سامانه کنترل سالن مونتاژ شماره دو، طی مدت 9 روزکاری پنجم تا سيزدهم مردادماه برنامهریزی و اجرا شد.
اين پروژه به منظور بهروزرساني سيستم اتوماسيون تريم شماره دو براي جلوگيري از توقف كامل پروسه توليد به دليل عدم امكان تامين لوازم يدكي سيستم كنترلي قديمي انجام پذيرفت كه به مرحله ريسك توقف بالايي رسيده بود كه با تلاش شبانه روزي به خصوص در فاز يك با توجه به كاهش چشمگير زمان درخواستي بدون ايجاد وقفه در پروسه توليد انجام پذيرفت.
پس از اجراي اين پروژه ريسك توقف توليد ناشي از عملكرد سيستم كنترلي نزديك صفر خواهد شد و نياز به بهروزآوري سيستم كنترلي تا ساليان آينده مرتفع خواهد شد. در اين پروژه همزمان با اجرا تامين قطعات يدكي مورد نياز، براي مراحل بعدي نيز قابليت سفارش گذاري وجود خواهد داشت همچنين نگهداري و تعميرات سيستم نيز بسيار آسانتر خواهد شد.
طرح جامع شماره 2(اعلام و اطفا حريق) شركت ايران خودرو
از زمان ابلاغ پروژه طرح جامع شماره دو اعلام و اطفاي حريق شركت ايرانخودرو، موضوع قرارداد و نحوه اجرا به دليل وسعت و گستردگي سالنهاي مورد نظر در اين طرح از اهميت بالايي برخوردار بوده و تمام سعي و تلاش مجموعه تام، جلوگيري از عدم توقف توليد به دليل عمليات اجرايي اين پروژه بوده است.
بنابراين در فرصت هاي پيش آمده كه خطوط تغذيه شركت ايران خودرو به دلايل فني دچار توقف شده، عمليات اجرايي توسط عوامل اين مجموعه با سرعت بيشتري انجام پذيرفته و مجوزهاي مربوطه قبل از ابلاغ تعطيلي اخذ و كليه موانع ممكن رفع شد.
از اين رو تام از تعطيلي موقت سالن هاي توليدي در تعطيلات تابستان 1402 نهايت بهره را برده و پيشرفت قابل توجهي در زمينه اجراي سيستم اعلام و اطفاي حريق را ايجاد كرد و لوله كشي سيستم اطفاي اتوماتيك كورههاي سالن رنگ شماره سه به صورت كامل انجام همچنين لوله كشي و كابل كشي حدود 70 درصد سالن رنگ يك (خط اصلي) نيز انجام شد. علاوه بر اين تيم اجرايي موفق به اخذ مجوز اجراي عمليات در سالن موتور سازي شماره دو شد كه در قسمت مونتاژ حدود 75 درصد پيشرفت اجرايي داشته است.
اجراي سامانه اعلام و اطفاي حريق از ضروريات ايمني سالنهاي توليدي بوده و تلاشهاي همكاران تام در نصب تجهيزات در زمانهاي توقف خط كمك شاياني به افزايش ضريب ايمني سالنهاي توليدي خصوصا سالنهاي رنگ خواهد كرد. نمونه عملكرد اين سيستم در افزايش ايمني، فعال شدن سيستم اعلام حريق حدود سه ماه گذشته در انبار محصول بود كه پس از آن حريق توسط همكاران آتش نشاني ايران خودرو اطفا شد.