بخش اول پروژه تعويض رباتهاي خط سمند سالن بدنه شماره 2 ايرانخودرو در شهريورماه تحويل موقت شد.
به گزارش روابط عمومي شركت تام، رباتهاي ايستگاه 70 خط سمند سالن بدنه 2 كه يكي از ايستگاههاي كليدي اين سالن است، به دليل فرسودگي نرخ توليد خط را كاهش داده و ميزان توقفات خط را به طور قابل توجهي افزايش داده بود كه با اجراي بخش اول اين پروژه و با جايگزيني رباتهاي فرسوده با نسخه جديد، بازدهي ايستگاه بهبود قابل توجهي پيدا كرد.
با وجود اينكه پروژه در اواخر سال 98 آغاز شد، بخش اول پروژه به دليل مشكلات ناشي از تحريم با تاخير در فاز تامين مواجه شد و در نهايت اجراي بخش اول پروژه به تعطيلات تابستاني 99 منتقل شد. با وجود محدوديت زماني يك هفتهاي اين تعطيلات و چالشهاي زياد نصب و راهاندازي اين ايستگاه، تيم پروژه تام موفق شد ايستگاه را با وضعيت كيفي بسيار خوب و در زمان مقرر آماده توليد كند. هم اكنون ايستگاه در حال توليد بوده و به زودي نيز تحويل دائم خواهد شد.
در ادامه، بخش دوم پروژه كه شامل تامين 7 ربات جديد و تعويض 8 ربات ايستگاه سرشاسي است، آغاز شده است. تجربياتي كه از تامين بخش اول در مواجه با موانع تحريمها حاصل شده بود، كمك كرد مراحل سفارش هفت ربات ديگر سرعت بيشتري پيدا كند. هم اكنون با توجه به اينكه ساخت رباتهاي بخش دوم پروژه آغاز شده است، انتظار ميرود نصب و راهاندازي رباتها طبق برنامه زمانبندي در تعطيلات نوروز 1400 محقق شده و پروژه در اوايل بهار آينده خاتمه يابد.
چالشها و ويژگيها
در شرايطي كه تحريمها امكان مبادلات مالي و همكاري شركتهاي خارجي را با كشور بسيار دشوار كرده، واردات خودرو كاهش يافته و توليد داخلي خودرو اهميت بيشتر يافته است، اجراي اين پروژه كمك قابل توجهي به احياي خطوط توليد شركت ايران خودرو كرد و زمينه لازم براي حفظ و حتي ارتقاي توليد داخلي خودرو با نرخ و كيفيت مطلوب در اين شرايط بحراني را فراهم كرده است.
اجراي بخش اول پروژه با توجه به عدم امكان همزماني آن با توليد خط و نيز شرايط خاص رباتها چالشي اساسي بوده است كه تيم پروژه از آن سربلند بيرون آمدهاند. از جمله اين شرايط، موقعيت رباتها در ارتفاع و دسترسي بسيار محدود براي جابجايي و نصب آنها، تاخير ناشي از مشكلات لجستيكي جرثقيل و دشواري تيچ رباتها به دليل مجاورت بيش از حد آنها نسبت به هم حين اجرا بوده است همچنين تيمهاي اجرايي از بخشهاي مختلف با همكاري و هماهنگي با يكديگر، ارتباط رباتها با تجهيزات قديمي ايستگاه را با سرعت خوبي فراهم كرد. براي جبران محدوديت زماني در برخي از روزها تيم پروژه با وجود فشار فيزيكي تا ديروقت كار را ادامه داد همچنين فيكسچرهاي مخصوصي كه به ابتكار تيم نصب و راهاندازي در سايت ساخته شد، راه حل خلاقانهاي بود كه جابجايي و انتقال ربات به موقعيت خود با وجود معارضات متعدد را ميسر ساخت.
در بخش بازرگاني محدوديتها باعث استفاده از دستورالعملهاي سختگيرانهتر نسبت به گذشته در صدور ثبت سفارش شد. در بخش مالي نيز تامين ارز مورد نياز براي سفارش رباتها و انتقال آن به شركت سازنده از چالشهايي بوده كه شركت در نهايت موفق به عبور از آنها شد.
ويژگيهاي بارز
از ويژگيهاي بارز اين پروژه ميتوان به تامين تجهيزات كليدي توليد ايران خودرو در شرايط تحريم، برنامهريزي فشرده و كاهش زمان نصب نسبت به شرايط عادي، استفاده از فيكسچرهاي مخصوص براي انتقال رباتها از ميان معارضات موجود در ايستگاه، تيچ همزمان و دقيق رباتها براي بررسي اينترلاك و رساندن سريع ايستگاه به وضعيت توليد و عدم بروز توقفات مرتبط با پروژه در توليد خط اشاره كرد.
با اجراي بخش اول پروژه يكي از پيچيدهترين ايستگاههاي خط توليد سمند سالن بدنهسازي شماره 2 ايرانخودرو بهروزرساني شد و به وضعيت عادي برگشت و سايكل تايم ايستگاه به مقدار مورد انتظار كاهش يافت. با توجه به مشخصات نرمافزاري و سختافزاري بهتر رباتهاي جديد، ايستگاه از جنبه تعميرات و نگهداري نيز بهبود يافته است. انتظار ميرود با اجراي فاز 2 در تعطيلات نوروزي، ايستگاه سرشاسي خط سمند نيز بهبود مشابهي پيدا كند.