در راستای تحقق اهداف گروه صنعتی ایران خودرو در تولید خودروهای متصل و هوشمندسازی صنعت خودرو، شرکت دانش بنیان تام ایران خودرو برای نخستين بار، بعد از طراحی و نمونهسازی سامانه الکترونیکی، قرارداد صنعتيسازي آن را با شركت صنايع الكترونيك شيراز(صاشيراز) براي ساخت و توليد به امضا رساند.
اين قرارداد با حضور مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو، مديرعامل شركت تام ايرانخودرو، مديرعامل صنايع الكترونيك شيراز، نماينده جهاد دانشگاهي صنعتي شريف و ساير معاونان، مديران ارشد شركت تام و ايرانخودرو و جمعي از اصحاب رسانه به امضا رسيد.
در اين نشست خبري كه در محل شركت تام برگزار شد، مهدي خطيبي مديرعامل گروه صنعتي ايرانخودرو با اشاره به اين كه امروز شاهد يكي از اتفاقات بسيار مهم و تاثيرگذار در صنعت خودرو هستيم، تاكيد كرد: شركت تام ايرانخودرو به عنوان يك شركت دانش بنيان جايگاه خاصي در گروه صنعتي ايرانخودرو دارد. اين شركت علاوه بر فعاليتهايي كه در زمينه رباتيك و اتوماسيون خطوط محصولات ايران خودرو دارد، داراي نقشي برجسته در به كارگيري توان دانشبنيان كشور و بازوي اصلي تكنوسنتر و اتصال دهنده به مجموعههاي دانشگاهي دارد.
در ادامه كيوان وزيري مديرعامل شركت تام در حاشيه امضاي قرارداد در بين شركتهاي تام ايران خودرو و شرکت صاشیراز وابسته به صنایع دفاع با اشاره به برنامه توليد سامانه تلهماتيك خودروهاي متصل گفت: این محصول برخلاف تمامی قطعات با کاربردهای مشابه که در بازارهای داخلی وجود دارند برای اولین بار در ایرانخودرو براساس سیستم عامل لينوكس AGL داخلیسازی و تولید شده است و دانش فنی و مالکیت معنوی آن تحت نظر گروه صنعتی ایران خودرو قرار دارد که از این حیث هرگونه وابستگی به شرکت های خارجی از بین رفته است.
وي اظهار کرد: طراحی و ساخت قطعه تله ماتیک خودروهای متصل بدون كوچكترين كمكي از سوي شركتهاي خارجي و به صورت كامل توسط كارشناسان تام ايران خودرو انجام شده است.
مدیرعامل تام تاكيد كرد: سامانه تله ماتیک خودروهای متصل در ابتدا سال آینده روی خودرو ری را نصب خواهد شد. بدین منظور در فاز اول قرارداد تولید 20 هزار نمونه از این سامانه با شرکت صاشیراز منعقد شده که امکان افزایش تیراژ تا 150 هزار عدد در سال را که شامل 20 درصد محصولات ایران خودرو ميشود را دارد.
مدیرعامل تام اظهار کرد: بعد از انقلاب اسلامي پیشرفت خاصی در زمینه قطعه سازی در حوزه برق و الکترونیک نداشتیم. عمده قطعات الکترونیکی مربوط به حوزه خودرو وارداتی بوده و در این زمینه به کشورهای خارجی و تامینکنندگان خارج از ایران وابستگی داشتیم اما در سال 1401 که سال دانش بنیان بوده، با تکیه بر توان مهندسان و نخبگان داخل کشور سعی کردیم رشد چشمگیری در زمینه تولید و طراحی قطعات برق و الکترونیک خودرو داشته باشیم.
وي افزود: برای اینکه سامانه تله ماتیک خودروهای متصل در ایران بتواند پروژهاي موفق باشد، نیازمند همکاری وزارتخانه ارتباطات جهت تامین اینترنت مناسب در سراسر کشور و وزارت راه و ايجاد بستر اجراي ارتباط نظير به نظير خودرو هستيم؛ چراکه در غیر این صورت تولید انبوه این سیستم صرفا هدررفت هزينه خواهد بود و مردم به دلیل عملکرد غلط این سیستم ها خودروساز را مقصر می دانند. این در حالیست که فقدان زیرساخت استفاده از این سیستم در کشور موجب نقص در عملکرد آن شده است.
وی تاکید کرد که ماژول کانکتد کار خودروهای وارداتی در ایران قابل استفاده نبوده و شرکت تام ایران خودرو این قابلیت را دارد که ماژول مناسب برای نصب روی خودروهای وارداتی که به سامانه خودروی متصل مجهز هستند را تولید کند؛ چراکه نمونههاي وارداتي برای کار در ایران نيازمند يك سري تغييرات هستند.
وزيري تاكيد كرد: تام علاوه بر صنعت خودرودر ساير صنایع نیز ورود کرده كه از جمله آنها ميتوان به قراردادهای اين شركت با فولاد مبارکه(پروژه احداث پلنت گاززدايي در خلاء به روش RH-TOP) و پست برق باغستان كرج اشاره کرد که تمام این فعالیت ها با تکیه بر توان نیروی انسانی موجود در شرکت تام و با فعالیت های دانش محور صورت گرفته است.
وزیری در پاسخ به میزان کاهش ارزبری ناشی از طراحی و تولید این سامانه تله ماتیک خودروهای متصل در ایران اظهار کرد: به طور كلي هر برد تولید شده در ایران 50 درصد کاهش ارزبری در مقياس نمونهسازي و حدود 30 تا 35 درصد كاهش نسبت به تولید انبوه خواهد داشت؛ به عبارت دیگر با توجه به طراحی و تولید بورد سامانه تله ماتیک خودروهای متصل در ایران، به ازای تولید هر برد از خروج 100 تا 150 دلار ارز از کشور جلوگیری به عمل می آید.
مدیرعامل تام اظهار کرد: بعد از نصب این سامانه تله ماتیک روی خودروی ری را، سراغ نصب این سامانه روی خودرو تارا و دنا همچنین TF21 و سپس کلیه محصولات ایران خودرو خواهیم رفت؛ چراکه نگاه ایران خودرو، نگاهی صادرات محور بوده و برای حضور در بازارهای صادراتی محصولات ایران خودرو نیاز به بهره گیری از سامانه خودروهای متصل را دارند.
وزیری در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه الگوبرداری صورت گرفته برای طراحی سامانه تله ماتیک خودروهای متصل اظهار کرد: شرکت تام برای طراحی این قطعه از خودروهای موفق ژاپنی و آلمانی الگوبرداری کرده اما این به معنای کپی برداری نیست.
وی همچنین تاکید کرد: برای صادرات محصولات مجهز به سامانه خودروی متصل، نیاز به اخذ E-Mark از اروپا هستیم که البته این پروسه مقداری زمانبر است اما با توجه به طراحی این ماژول بر پایه استاندارد R144و R10، بعید است که مشکلی در خصوص اخذ استاندارد جهاني داشته باشیم.
مدیرعامل تام خاطرنشان كرد: سامانه تله ماتیک قابلیت ارتباط بین دو خودرو یا V2V را دارد که موجب نظم ترافیک، جلوگیری از تصادف و کاهش سانحه می شود. این سامانه مبتنی بر شبکه 4G بوده و به عبارت دیگر اگر خودرویی تصادف کرد، اطلاعات آن به خودروی دیگری که از سامانه متصل بهره میبرد مخابره می شود تا متوجه خطر پیش رو شود همچنین امکان درخواست امداد، تماس با پلیس و ردیابی خودرو سرقت شده نیز توسط این سامانه وجود دارد.
وي در پاسخ به امنيت اطلاعات اين سامانه نيز با بيان اين كه سامانه يك سامانه مستقل است، افزود: حاشيه امنيت اين سامانه بسيار بالاست و سرورهاي مربوط به شبكه و اطلاعاتي كه ثبت ميشود در اختيار گروه صنعتي ايرانخودرو قرار ميگيرد، نه در اختيار يك شركت خارجي.